Reklaam sulgub sekundi pärast

Kiirabibrigaadi argipäev: paljud juhid ei mõista, et operatiivsõiduk võib punase tulega ristmikku ületada

Kogenud teletegija Allan Muugi juhtimisel alustas eelmisel nädalal kell 21.00 TV3s uus krimisaade „Raport“, kus võetakse luubi alla nii päevakajalised kui ka sügavuti minevad krimiteemad. Teises saates keskendutakse muu hulgas Tallinna kiirabi väljakutsete peale nii otseses kui laiemas mõttes.

Tallinna kiirabi teeb ööpäevas umbes 300 väljasõitu, mis on suur arv. Pealinnas regulaarselt liiklevad inimesed teavad hästi, kui keerulised on liiklusolud. Mida tunnevad aga need mehed ja naised, kes igapäevaselt kiirabiauto roolis uude sihtkohta jõudma peavad? "Raporti" teine saade näitas kaadreid ja intervjuusid sellest, kui keeruline on kiirabibrigaadide argipäev.

"Raporti" kaadrid näitasid mitmeid olukordi, kuidas inimesed liikluses käituvad, kui neile läheneb operatiivsõiduk. Jalakäija on hõivatud muu tegevusega – klapid peas, ei kuule ega näe, mis tema ümber toimub. Teine kaader: sõiduauto juht Pirita teel kuuleb ja näeb alarmsõidukit, kuid ei oska kuidagi reageerida. Kahjuks on see kiirabiautode liigagi tavaline argipäev. "Osatakse arvestada, kuid see on ka individuaalne. Mõnel on rohkem sõidukogemust, mõni on väga harjunud oma teatud rada sõitma, kus tal ei ole erilisi sündmusi ja kiirabisõiduk äkki vilkurite ja sireenidega tuleb, võib see mõjuda äärmiselt ootamatult. Kuid üldjoontes mõistetakse seda, mida on vaja teha, võib aga esineda ka tõrkeid, näiteks punane foor versus alarmsõiduk sireenide ja vilkuritega," kirjeldas kiirabitehnik Priit Tamra.

Juhid ei mõista, miks võib operatiivsõiduk punase tulega ristmikku ületada. Jäädakse seisma ja ei osata valida kahe vastandliku korralduse vahel – anda teed või pidada kinni keelavast fooritulest. "Küll aga pakub karistusseadustik võimaluse, et kui sul on kahe konkureeriva nõude vahel vaja valida, siis tuleb täita nõuet, mis on suurema väärtusega," ütles Priit Tamra.

Võtame järjekordse näite: jalakäija läheb ja ületab teed, kuid ei mõista, kas võib kiirabiauto ees jätkata. Priit Tamra ütleb, et inimese jaoks on tegu stressiolukorraga: ootamatud sireenid, palju müra, vilkurid. ning samas konkureeriv olukord, sest jalakäijale on roheline tuli. Inimesed ei tea sellisel juhul tihtipeale, mida teha ning peavad murdosa sekundi jooksul otsuse vastu võtma. "Peaks lähtuma sellest, mis on indiviidi jaoks kõige ohutum indiviidi jaoks. Kohustus on anda teed alarmsõidukile, siis oota hetk ja anna selgelt kuidagi märku, et sa astud kas sammu tagasi või jääd selgelt seisma, saavutad silmsideme alarmsõiduki juhiga ja siis saabki olukorra koostöös lahendada," ütles Tamra ja lisas, et edasi-tagasi tõmblemine on juhi jaoks äärmiselt keeruline, sest ta ei tea, millise otsuse jalakäija lõpuks langetab, kas jääb seisma või ikka liigub edasi.

“Raport” on eetris TV3 kanalil esmaspäeviti kell 21:00 ja vaadatav ka TV3 Play keskkonnas.

Kommentaarid puuduvad