Reklaam sulgub sekundi pärast

Kuidas internetis osteldes mitte petta saada? 7 praktilist nõuannet

Kuidas internetis osteldes mitte petta saada?
Kuidas internetis osteldes mitte petta saada? — FOTO: 123rf

Internetis poodlemine on tänapäeval ülimalt populaarne. Kellele ei meeldiks kodust lahkumata vajalikud või meeldivad asjad välja valida, ära tellida ning kokku hoitud aeg ja energia millessegi muusse panustada? 

Lisaks võimaldab internetis ostlemine kiirelt ja mugavalt eri poodide hindu võrrelda ja parimad pakkumised leida. Kuid nagu iga mugavusega, varitsevad ka siin omad ohud. Finantsettevõtte Altero Eesti tegevjuht Eylin Kuusemäe jagab seitse nõuannet, mida internetist ostes petta saamise vältimiseks silmas pidada.

  1. Kontrolli esimese asjana internetikaupluse andmeid ja ajalugu. Vaata, kaua ettevõte tegutsenud on ning kas firmal või selle juhtidel on ohumärke nagu maksuvõlg või osadel saitidel näidatav ettevõtja “skoor”. Eestis on selliseid lehekülgi mitmeid, näiteks Äriregister, Inforegister, Krediidiinfo või Teatmik. Kasulik on kontrollida ka Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalve ameti “musta nimekirja”.
  2. Tutvu arvustustega ning ära usu pimesi netipoe enda koduleheküljel välja toodud hinnanguid – need võivad olla väljamõeldised, eksitavad või filtreeritud. Otsi arvustusi väljastpoolt!
  3. Veendu, et netikaupleja veebileht kasutab turvasertifikaati. Kõlab keeruliselt, kuid ei ole seda üldse – vaata lihtsalt, et kodulehe aadressi ees oleks “https://” ning selle ees oleks luku või võtme sümbol. Niiviisi tead, et suhtlus poe ning Sinu veebilehitseja vahel on krüpteeritud. Google Chrome võimaldab aadressiriba alguses oleva sümboli abil lahti võtta veelgi täpsema turvainfo.
  4. Pööra tähelepanu tootekirjeldustele – jagatud informatsioon peab olema selgestimõistetav. Toote juures peavad olema välja toodud kõik selle olulisemad andmed nagu selle välimus, funktsioon(id), osad, pakendi sisu, suurus jne.
  5. Makseviisid – vaata, kas pakutakse mitut võimalust maksmiseks, näiteks krediitkaart, PayPal jne. Ärge mitte kunagi kandke raha otse kellegi pangakontole!
  6. Pööra tähelepanu kirjavigadele, eriti alamlehekülgedel, mis puudutavad poe andmeid, kasutustingimusi, privaatsuspoliitikat, toodete tagastamist, korduma kippuvaid küsimusi jne. Petised loovad tihtipeale oma veebisaitidele need sektsioonid, et usaldusväärsust kasvatada, kuid jätavad kiirustades sisse vead ja vasturääkivused.
  7. Kontrolli ettevõtte sotsiaalvõrgustike profiile – need on e-kaubanduse oluline osa, seega panevad petised oma lehtedele ka nende lingid. Enamasti need aga ei tööta ning ei vii kuskile.

Kuid mõnikord ei pruugi eeltoodust piisata. Kui veebipoe lehekülge sirvides jääb kahtlus hinge, on turvalisem ostu mitte sooritada. Ära lase ainuüksi madalamal hinnal end peibutada – kui midagi tundub liiga hea, et olla tõsi… siis enamasti pole see tõsi. 

Kommentaarid puuduvad