Reklaam sulgub sekundi pärast

Lennundusteenistuse direktor GPS-häiringutest: raske uskuda, et keegi rakendab seda sellises mastaabis

Finnairi lennuk. Pilt on illustratiivne.
Finnairi lennuk. Pilt on illustratiivne. — FOTO: dpa/picture-alliance/Scanpix

Aprilli lõpus jagas Finnair uudist, et peatab Helsingi-Tartu liinilennud GPS-häiringute tõttu. Transpordiameti lennundusteenistuse direktor Üllar Salumäe tõdes, et tal on keeruline öelda, mis võib olla GPS-häiringute suurenemise eesmärk Venemaa poolt. "Mul on siiski väga raske uskuda, et keegi rakendab häiringuid sellises mastaabis selleks, et Tartu-Helsingi lennuliini segada."

Transpordiameti lennundusteenistuse direktor Üllar Salumäe sõnul kujutab GPS-signaali häiring endast mingi või mingite seadmete tööd samal sagedusel, mida kasutab GPS. "Selle tulemusena ei ole GPSi saadetav signaal enam usaldusväärne ja kasutatav. Õhusõidukid, sarnaselt ka kõigi muude sõidukitega, kasutavad GPSi enese asukoha määramiseks," rääkis Salumäe ning lisas, et kui signaal ei ole usaldusväärne, siis kasutatakse maapealset navigatsioonimajakate signaale.

Kohe on tulekul suvi ning paljudel inimestel on puhkusereisid plaanis. Kas GPS-signaalide häired võivad mõjutada ka inimeste puhkusereise? Üllar Salumäe sõnul on tegelikult Tartu olukord ikkagi suhteliselt erandlik. "Sarnaseid situatsioone võib juhtuda peamiselt väiksematel lennuväljadel, kus osutatakse lennuvälja lennuinfoteenust," rääkis ta ning lisas, et suures pildil ei mõjuta häiringud lennuliiklust sel määral, et lennud peaks peatama. "Meil toimub praegu Eesti õhuruumis ligi 450–500 lendu päevas ja sel määral mõjutatud, et lend võiks ära jääda, on neist 1–2."

Finnairi uudise valguses on hakanud levima ka väga paljud kuulujutud. "Üks selline, mida kuulsin Saksamaalt, mitte Eestist, oli see, kus lennu ära jäämise põhjusena levisid kuulujutud GPS-häiringutest," jagas Üllar Salumäe ning lisas, et tegelikult olid põhjuseks kehvad ja ebasobivad ilmastikutingimused.

"Lennunduses juhtub väga harva sedasi, et süsteemid, seadmed ja protseduurid ei oleks vähemalt dubleeritud ning kui üks seade ei toimi, siis ei ole alternatiive. Sõltumata kellegi tegemistest GPSi häirimisel on lendamine jätkuvalt kontrollitud ja ohutu." Siiski tõdeb ta, et kui ilmneb midagi, mis ohutut toimetamist ei võimalda, siis lendama ka ei minda. 

Loe täispikka intervjuud Transpordiameti lennundusteenistuse direktori Üllar Salumäega siin!