Reklaam sulgub sekundi pärast

Digitaalne terviseteenus on uus norm? Reisiperekond: see on aidanud, kui perearsti pole võimalik tabada

Riin Rehemaa ja Sander Kink
Riin Rehemaa ja Sander Kink — FOTO: Erakogu

Me kõik soovime saada oma tervisemuredele kiiret ja efektiivset lahendust. Kuid mida teha, kui midagi ootamatut juhtub just nädalavahetusel või laps haigestub reisil olles? Digitaalset terviseteenust kasutav perekond jagab oma kogemust ja räägib lähemalt, kuidas saab arstiabi ka distantsilt.

Riin Rehemaa ja Sander Kinki perre kuulub kaks last ja kaks täiskasvanut. ''Need kaks väiksemat, 2-aastane ja 9-aastane, kipuvad alatihti meile lasteaiast ja koolist erinevaid huvitavaid ''üllatusi'' kaasa tooma. Meil on küll suurepärane perearst, aga ma ei tea, kas asi on meie peres või üleüldine tendents, aga suurem osa haiguspuhanguid või kriitilisi momente satub just nädalavahetusse või õhtusesse aega, kui perearsti tabamine on võimatu,'' räägib Riin Rehemaa alustuseks, kelle pere kasutab aina sagedamini Salu platvormi.

Ta ütleb, et järgmised variandid juhtumi korral on perearsti nõuandeliin või EMO. ''Mõlema puhul oleme selle sügistalve jooksul söögi alla ja peale kuulnud jutte, milline ülekoormus seal valitseb. Seega väga keeruline. Jube hea kui sellisel hetkel on olemas alternatiivne lahendus, kus arst on mõne nupuvajutuse kaugusel,’’ sõnab Riin.

Konkreetse näitena toob ta välja olukorra, kus tema 2-aastasel tütrel tekkis üleöö väga kõrge palavik, seda just nädalavahetusel, mis ei tahtnud ravimitele alluda. ''Plaanisin kutsuda kiirabi, aga mõtlesin, et uurin igaks-juhuks, äkki Salu arstid oskavad midagi soovitada. Sain sealt nii hea ja selge ravijuhise koos kõiksugu lisa juhtnööridega, mida jälgima peaks ja millal on aeg kiirabi kutsuda, et tundsin end kohe palju kindlamalt,'' meenutab Riin ärevat olukorda.

Palaviku sai perekond alla ja läbi Salu kutsus neid ka kohe järgmisel päeval arsti vastuvõtule. Seal selgus, et tegemist on kopsupõletikuga. ''Emana sain kiirelt tuge ja olin väga õnnelik, et saime kõik esmase vajaliku kodustes tingimustes lahendatud ega pidanud kõrges palavikus last mööda linna ringi tassima,'' meenutab Riin tekkinud olukorda.

Ta toob ühe näite suisa eelmisest nädalast. ''Taaskord oli pühapäeva õhtu ja Jakob paistetas väga kiiresti üles. Meil polnud aimugi, millega tegu võiks olla. Kuna hingamisteed olid avatud ja olukord selles osas kontrolli all, kirjutasin taas kiirelt Salusse, et kuidas läheneda, lisasin ka pildid,'' selgitas naine oma tegevust. Ta sai taas kiire vastuse ja selged juhtnöörid, mida teha ja kuidas vaevusi leevendada.

Riin Rehemaa jagas sotsiaalmeedias pilti oma pojast
Riin Rehemaa jagas sotsiaalmeedias pilti oma pojast — FOTO: Kuvatõmmis sotsiaalmeediast

Reisimisel on platvorm samuti abiks

Salus töötavad arstid 7 päeva nädalas vahemikus 9-20, ka kõikidel pühadel. ‘’Samuti kõik konsultatsioonid algavad veebis, nii et arstiga vestlemiseks kuskile minema ei pea. Kui arst peab vajalikuks, saab ta alati suunata inimese analüüse andma, vastuvõtule või nt eriarsti juurde,’’ selgitab Riin keskkonna toimimist.

Siinkohal on oluline rõhutada, et Salu lahendab esmatasandi arstiabi, ehk see tähendab, et sisuliselt sama, mida teeks perearst, lihtsalt väga mugavas ja kiires võtmes. Salu kaudu saab avada haiguslehti, pikendada retseptiravimeid, saatekirju eriarstile, erinevaid tõendeid, reisieelset meditsiinilist konsultatsiooni jpm. 

Sotsiaalmeedias populaarse konto @thekinkstagram taga oleva perekonna jaoks on oluline aspekt ka reisimine. ‘’Me teeme seda keskmisest rohkem ja enamasti just lastega koos ja ka siis on arstiabi kättesaamine võõras kohas tihti raskendatud ja hea on, kui saab kiirelt professionaali poole pöörduda,’’ räägib Riin.

Seega meeldib talle teadmine, et ükskõik, millises maailma otsas nad viibivad, on tal arst Salu näol jätkuvalt taskus. ‘’Nii saan iga päev samamodi oma murest kirjutada ja suure tõenäosusega pole kohapealst arstiabi otsima vaja minna. Kuna arstile saab läbi platvormi edastada ka pilte ja videoid, saab tegelikult suures osas näidata kogu vajaliku ette,’’ lausub ta.

‘’Teiseks on täiesti reaalne abi olnud see, kui oleme viibinud Lõuna-Euroopas perepuhkusel ja avastanud, et vajalik retseptiravim on maha jäänud, siis Salu kaudu saime väga kiirelt sobiva retsepti, millega kohalikust apteegist ravimi saime lunastada,’’ tõi ta ühe näite.  Samuti kui arst peab seda põhjendatuks, siis kutsutakse inimene kliinikusse kohale.

Kas sellist keskkonda ikka saab usaldada?

Riin Rehemaa sõnul on selle platvormi taga väga pika kogemusega päris arstid, kelle soov on muuta arstiabi tänapäevaseks ja kasutajasõbralikuks. ‘’Enne võõra keskkonna kasutamist teeksin mina isiklikult veidi taustauuringut, eriti kui tegemist on nii olulise valdkonnaga nagu seda on tervishoid. Salu lehel on arstide info väga detailselt lahti kirjutatud ja taust kontrollitav,'' selgitab ta.

‘’Täna võin muidugi rääkida ka isiklikust kogemusest ja jagan kiidusõnu vasakule ja paremale - see päriselt toimib ja ma olen nii palju abi saanud, rääkimata sellest kui palju aega ma olen kokku hoidnud erinevate telefonide ooteliinide või EMO ootesaalides istumise asemel,’’ toob ta näiteks.

Elu on kolinud digitaalseks ja nii tundub see ka viis, kuidas tänasel päeval on ka arstiabi telefonisse kolinud. ''See, et sul on endal perearst olemas, ei ole mingi määrav faktor. Oluline on ju see, et sa saaksid arstiabi siis, kui sul seda päriselt vaja on. Kui see vajadus peaks tekkima näiteks nädalavahetusel või reisil olles, on ju hea teada, et selline lisa turvatunne on olemas,'' kiidab Riin platvormi.

Lisaks meeldib talle ka see, et kuupaketi sisse kuuluvad automaatselt tema lapsed, mis tähendab, et ta ei pea igale inimesele eraldi mingit liitumist tegema, vaid saan kõigi mured korraga lahendatud, ükskõik kui tihti seda sis ka ei juhtuks. 

Riin Rehemaa hinnangul tegi tervishoid suure hüppe modernsema korralduse poole just ''tänu'' covidile. ''Ehk mitmed protsessid liikusid veebi ja muutusid lihtsamaks, aga sellegipoolest oleme oma digiriigi tiitli väärilisest tasemest tervishoiu vaates veel mitu pikka sammu maas,'' arvab ta.

Ta toob võrdluseks, et valimas saame diivanil pikutades käia ja maksud minutiga telefonis skrollides deklareeritud, aga et arstilt nõu küsida, on vaja jätkuvalt tunde, päevi või isegi nädalaid oodata. ''Ei tundu mõistlik. Seega mu arvamus on kindlasti see, et kolime mõistliku osa veebi ja teeme protsessid lihtsamaks ja kiiremaks, ka arstidele. Mina usun, et ka see muutub meile lähitulevikus uueks normaalsuseks,'' on naine veendunud.

Kommentaarid puuduvad