Reklaam sulgub sekundi pärast

Reklaamiseadust ootavad suuremad muutused – mis leeveneb, mis karmistub?

Inimesed kritiseerivad reklaamiseaduse muudatust - karmistamise asemel on kavas hoopis reklaamiseadust teatud valdkondades leevendada.

Mida ja kui palju võib reklaamida? Sellele küsimusele otsib vastust majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.

„Me oleme praktilisest elust palju õppinud, palju on muutunud ja tegelikult me tahame selle seadusega luua õigusselgust ja kaasajastada. Nii et inimesed saavad täpselt aru, mida reklaami all mõeldakse. Mida, kus tohib reklaamida, mida ei peaks reklaamima,“ ütles majandus- ja infotehnoloogiaminister Tiit Riisalo.

Koalitsioonileppes lepiti kokku, et hasartmängu ja kiirlaenureklaamide osas võetakse seadusemuudatus ette ning oluliselt karmistatakse reeglistikku. Kuidas on aga lugu tervishoiuteenuste reklaami ning alkoholireklaamiga?

„Inimesed, kes töörühma kohtumisel ei osalenud ja lugesid ainult protokolli, neile jäi mulje, et arutatakse alkoholireklaami piirangute leevendamist ja vot sellega küll nõus ei saa olla. Alkoholiga seotud ühiskondlikud kahjud on nii suured, et kui me tahame midagi leevendada, siis kuskil mujal tuleb vastukaaluks ka midagi muuta, et neid kahjusid vähendada. Nii kaua kui seda teist poolt pole paigas, ei saa me mingisugustest leevendustest rääkida,“ ütles terviseminister Riina Sikkut.

Otseselt alkoholist põhjustatud surmade arv suureneb Eestis juba viiendat aastat. Võrreldes üle-eelmise aastaga kasvas surmade arv üle 750. Alkoholireklaami leevendada ei ole Riina Sikkuti sõnul mõistlik.

„Kui on vaja teha muudatusi, võib-olla siis on olemasoleva seaduse rakendamise praktikas, või siis vaadata, et kui teistes valdkondades näiteks pakutakse välja seal ka eneseregulatsiooni. Kui teistes valdkondades see töötab, siis saab seda ka laiendada. Aga et alustada katsetamisega alkoholi puhul, kus me näeme, et alkoholisurmade arv aastas viiekümne kaupa kasvab…et ma arvan, et see on ohtlik praktika,“ ütles Sikkut.

Reklaamiseaduse muutmisel on kavas minna ka internetisügavustes tehtava reklaami kallale. Väga palju reklaami tehakse internetis, mille tõhus kontrollimine on keeruline, aja- ja ressursimahukas. Tarbijakaitse ja tehnilise järelevalveameti ressurss on piiratud. Seadusemuudatused on kavas ka tervishoiuteenuste reklaami leevendada või suisa kaotada. Mõtteid, kuidas tervishoiuteenuste reklaami piirata, on mitmeid. Näiteks võiks keelustada vaid n-ö alternatiivmeditsiini, ebaravi või muude piiripealsete teenuste reklaamimise.

„Tervis puhul on nõudlus alati suurem kui pakkumine ja teenust tuleb osutada meditsiiniliselt objektiivsetel põhjustel. Nii et reklaamiga patsienti enda juurde meelitada ei saa. Patsient ikkagi pöördub perearsti juurde, kui tal on tervisemure. Kõik need reklaamid, et „kaks puusaproteesi ühe hinnaga“ või „tule silmaarsti vastuvõtule, mõõdame ära ka kolesterooli ja teeme teist muud kasulikku“…see on ressursside raiskamine. See on lõpuks kallis nii patsiendi jaoks kui tervisesüsteemi jaoks ja paneb kinni tervishoiutöötajate väärtuslikku ressurssi,“ ütles Sikkut.

Reklaamiseaduse eelnõu saab valmis aasta lõpuks, siis võib riigikogu arutada, kes, mida ja kui palju reklaamida võib.

Mida arvab rahvas? Kas tervistkahjustavaid asju tuleks üldse reklaamida ja kui palju lasevad inimesed end üldse reklaamidel mõjutada?

Vaata lähemalt päises olevast videost. Lisainfot "TV3 uudiste" kohta saab SIIT.

Kommentaarid puuduvad