Eilses "Laseris" võeti vaatluse alla n-ö autoomanike õudusunenägu, ehk teisisõnu ähvardab autoomanikke järgmise kolme aasta jooksul automaks ja hüppeline kütuse hinnatõus. Saates uuritakse, kas auto omamine läheb kalliks või väga kalliks ning millist eesmärki see reaalselt täidab. Seletuskirja järgi on automaksu eesmärgiks olla keskkonnamaks. Kuidas aitab uus automaks kliimaeesmärke täita? „Ma olen lugenud, võtab ohkama, ausalt“ ütles Alexela juhatuse liige Alan Vaht. Saatejuht uurib, kas automaks täidab ka kliimaeesmärke. „Kindlasti mitte!“ ütleb keemik ja materjaliteadlane Jüri Liiv. "Laser" võtab automaksu seletuskirja ette ja käib selle koos ekspertidega detailselt läbi. Selgub üheksa tõsiasja, millest selgub üheksa tõsiasja, mis näitab, et automaksul pole kliimaga liiga palju seost. Eesti autopark on CO2 heite järgi peaaegu Euroopa kõige saastavam. Põhjuseks on see, et inimesed sõidavad vanade pannidega. Meil on ligi 350 000 autot, mis on 10-20 aastat vanad ja veel 300 000 autot, mis on vanemad, kui 20 aastat. Fakt on see, et eestlased armastavad suuri ja võimsaid autosid. Eestis on kokku 854 000 sõiduautot. Viimase viie aastaga on neid lisandunud +100 000. Autostumise kasv on olnud pidev. Kui Euroopas oli 2021. aasta uute kasutusele võetud sõiduautode CO2 heitemäär 116 G/KM kohta, siis Eestis oli see näitaja 142,6 g/km kohta. Ehk siis meie teedel vuravad 20% saastavamad autod kui Euroopas. Kõige levinum auto Eestis on Volkswagen Passat, mida veereb meie teedel 35000 tükki ja 17000 neist on vanemad kui 20 aastat. Teised popimad autod on näiteks Volkswagen Golf, Škoda Octavia Ning Toyota Avensis ja Corolla. Kliimaeesmärki arvestades peaks automaks olema saastet vähem. See tähendab, et me peaks oma autopargiga vähem CO2 õhku paiskama. Või kui paiskame nii palju, siis peaksime selle eest oluliselt rohkem maksma. Keemik ja materjaliteadlane ütleb, et automaks võiks olla ikkagi sihitud konkreetsele eesmärgile ning praegu on näha, et ainuke eesmärk on inimestelt raha ära korjata ning eestlane surubki hambad risti ja maksab raha ära. Põhimõtteliselt ei püüagi seletsukiri seda varjata. Seal on kirjas, et maksutulu kogumise eesmärk on riigi erinevate kulutuste finantseerimine. Samuti on probleem see, et automaksu kogumisega ei pakuta inimestele alternatiivi. "Iseenesest automaks on mõistlik asi, mina seda toetan. Aga mis on tänase automaksu suurim probleem, on see, et ei ole ära defineeritud, mis eesmärgil rahalisi vahendeid hakatakse kasutama. Kahjuks ainukene asi, mise saelt vastu vaatab, on see, et seda ksutatakse riigieelarve aukude lappimiseks, mitte kliimaeesmärkide täitmiseks," ütles Alexela juhatuse liige Alan Vaht. Automaksuga ei arendata ühistransporti ehk mugavat bussiliini kodukülast tööle ja koju automaksu eest ei tule. Samuti on eeldatud, et automaksu kehtestamisel väheneb autode kasutamine 1-3%. „Laser“ on TV3s teisipäeviti kell 20.30. Lisainfot “Laseri” kohta leiab SIIT! Oot-Oot Studio TV3.ee Sisuturundus Oot-Oot Stuudio annab nõu – kuidas valida kastiga voodit? Nipid laua katmisel — FOTO: © nadianb via canva.com TV3.ee Sisuturundus Millised on kõige olulisemad aktsendid laua katmisel?
Nipid laua katmisel — FOTO: © nadianb via canva.com TV3.ee Sisuturundus Millised on kõige olulisemad aktsendid laua katmisel?
Tuuli-Ann Freienthal — FOTO: TV3 TV3.ee Inglite aeg “Inglite aja” saatejuht Tuuli-Ann Freienthal: selliseid asju näha on südantlõhestavalt kurb
Metsavana sõnul saab kinnitada, et tänavu tulevad valged jõulud. — FOTO: TV3 TV3.ee Päevakaja Valged jõulud või mitte? Metsavana ennustus pühadeks: seapõrn näitab, et…
Anett Kontaveit põrutas koos kallimaga palmide alla puhkama. — FOTO: Raul Mee TV3.ee Seltskond “Olete ilus paar!” Anett Kontaveit sõitis koos jalgpallurist kallimaga palmide alla puhkama
Irja Lutsar — FOTO: TV3 TV3.ee Taavi tahab teada Koroona jõulupidusid ei peata! Lutsar: ärge jätke vanavanemaid üksi koju
Erakogu — FOTO: Zen native TV3.ee Sisuturundus KOGEMUSLUGU | 49-aastane Anneli: leidsin unerohule loodusliku alternatiivi, mis toimib!