Pea 1000 kaebust! Noor bussijuht teetööde keerises: närvi minna pole mõtet

Joonatan Pärn

Bussid hilinevad praegusel ajal keskmiselt 2-10 minutit.
Bussid hilinevad praegusel ajal keskmiselt 2-10 minutit. — FOTO: Kollaaž / Jaanus Lensment / Delfi Meedia / Erakogu

Tallinna tänavatel toimuvad teetööd on endaga kaasa toonud tipphetkedel lausa tunniajased hilinemised bussiliikluses. Kuidas hindab praegust olukorda pealinna liikluses noor bussijuht Kristjan Salvet ning millisel moel plaanib liikluskaosesse leevendust tuua Tallinna Linnatransport?

Peagi kaks aastat bussijuhina töötanud 28-aastase Kristjani sõnul pole Tallinna teetööd tema igapäevast bussiroolis olemist otseselt keerulisemaks muutnud. “Mõned kohad on veidi kitsamad, aga enamasti saab ikka läbi. Kohati tekivad ummikud, aga selle elab üle. Ummikuid on rohkem hommikuti ja õhtuti tipptundide ajal, aga õhtupoole saab sealt (teetööde piirkondadest) ikka ilusti ja rahulikult läbi.”

Kristjani kinnitab, et tal on teetöödest tingituna tulnud siiski ette hilinemisi: “Septembri alguses olid mul Juhkentali tänaval suuremad hilinemised, umbes 12 minutit ja rohkemgi.” Kristjani nendib, et bussiroolis tuleb hoolimata keerulisest liiklusolukorrast jääda rahulikuks ning närvi minna pole mõtet. 

Kristjan sõnab, et ka bussireisijad on ummikute tõttu kärsitumaks muutunud ning oma seisukohta väljendavad otse bussijuhile pigem vanemapoolsed inimesed. Siiski ei saa bussijuht tihti ummikus seistes reisijatele uksi avada, et nad saaksid jalgsi edasi liikuda: “Kui teeme peatuse väliselt uksed lahti ja midagi juhtub, jääb bussijuht süüdi. Ise olen tegelikult vastu tulnud. Kui olen näinud, et liiklus absoluutselt ei liigu ja näed, et inimestel hakkab kiire, siis korra teed ikka uksed lahti, aga oleneb muidugi olukorrast,” nendib ta. 

Kristjan Salveti sõnul tasub bussiroolis jääda rahulikuks.
Kristjan Salveti sõnul tasub bussiroolis jääda rahulikuks. — FOTO: Erakogu

Kristjani hinnangul tuleks liiklusolukorra parandamiseks üle vaadata fooride tsüklid. “Praegu on nii, et  ühes fooris läheb tuli roheliseks, siis järgmises kohe punaseks. Need on seisakute tekkepõhjused.”

TLT teenindusdivisjoni juht Hannes Falteni sõnul hilinevad bussid praegu keskmiselt 2-10 minutit ning inimestelt on laekunud koguni 960 kaebust

Falteni selgitab, et TLT-s toimuvad alates märtsikuust hommikuti liiklusinfo koosolekud. Eesmärgiks on igapäevaselt kaardistada, kui palju on bussid seoses teetöödega graafikust maas.

Praegu on busside keskmine hilinemine kaks kuni kümme minutit, kuid nähtud on ka tunniajaseid hilinemisi. “Kui linnaliiklust on etapiliselt ühes või teises kohas ümber mängitud, siis kaos kestab üks kuni kolm päeva. Siis leiavad autojuhid teise tee või inimesed liiguvad ühistranspordiga.” 

“Meil on olnud ka tunniseid hilinemisi, aga neid on olnud sellel perioodil (alates märtsist kuni tänaseni) neli päeva. Ülejäänud hilinemised on olnud pooletunnised ja praegusel tavaperioodil 2-10 minutit, mis ei ole tegelikult väga hull. Minu arust on see suure linna kohta väga okei,” selgitab ta.

“Meile on tulnud 960 kaebust, mis on seotud sõidugraafikust mahajäämisega. Alati tuleb viisakalt klientidele vastata, et kahjuks ei ole Eesti nii rikas, et ühistranspordil oleks oma rada,” lisab Falten. 

Falteni sõnul on liiklus muutunud närvilisemaks ning ummikute kaotamiseks peaks korrektuure tegema üldises liikluskultuuris. “Kui inimesed väidavad, et nad sõidavad Viimsist Mustamäele tund aega, siis on see alati hüpotees. Võib-olla mõnel päeval juhtubki nii, et kahel teelõigul on mõni avarii, kus keegi klaarib oma olukorda.”

“Meil oli Nõmme mäel üks avarii, kus veoauto sõitis bussile külje pealt sisse ja selle klaarimiseks kulus poolteist tundi. Loomulikult oli see, mis Nõmme mäel toimus, katastroof. Need on avariid, mida ette ei näe. Tegelikult ju liiklus töötaks ideaalselt, kui ei oleks avariisid,” nendib Falten, kutsudes inimesi üles olema liikluses mõõdukamad ning arvestama kaasliiklejatega. “Mu lööklause on alati olnud, et oleme iga päev parem versioon iseendast.”

Kommentaarid puuduvad