Reklaam sulgub sekundi pärast

Magistritöö: lapsevanemad harrastavad erinevatel viisidel õpetajate häirimist ja kiusamist

123RF
123RF

Viis aastat õpetajana töötanud ning kasvatusteaduste erialal magistritöö kaitsnud noor naine uuris teadaolevalt esimesena Eestis õpetajate kiusamist lastevanemate poolt. Paraku polnud tulemustes midagi rõõmustavat, sest erinevatel viisidel õpetajate kiusamist tuleb Eestis omajagu ette.

Kahes koolis õpetajana töötanud Angelika ütleb, et soovis õpetajaks saada mängis rolli tema õpetajad, kes teda inspireerisid. "Keskkooli lõpetades mõtlesin esmalt ajaloo eriala peale, aga see tundus liiga spetsiifiline ja intensiivne. Otsisin midagi, mis oleks ajalooga seotud, aga natukene laiemalt ja leidsin antropoloogia. Õnneks sain selle najalt juba kooli tööle tugiisikuks ja abiõpetajaks. Seejärel ei olnud mingit muud varianti, kui minna edasi õppima magistriõppesse. Kuna mul ei olnud õpetajahariduse baasi, sain ühe võimalusena asuda õppima kasvatusteaduseid. Olen oma erialaga rahul. Hiljuti sai minust haridusteaduste magister," ütles Angelika hiljutises intervjuus.

Mida huvitavat oma ülikooliõpingutest välja tooksid?

Uurisin enda magistritöös teadaolevalt esimesena Eestis õpetajate kiusamist lastevanemate poolt. Sain teada, et enamik õpetajaid kogevad lastevanemate poolt mingit sorti kiusamist. Uurisin seda 285-inimeselise valimi peal. Kõige enam kogevad kiusamist õpetajad, kelle tööstaaž on kuni kümme aastat. Kõige enam kogetakse verbaalset kiusamist, kuid üllatavaks asjaoluks oli õpetajate kogemus küberkiusamisest. Samuti esines värvikamaid näiteid, et kui lapsevanemad toovad õpetajatele kingitusi, siis eeldatakse, et nad annavad selle eest midagi vastu.

Vanemad tahavad, et nende lapsel läheks hästi, aga tihtilugu võrreldakse oma lapsi teiste lastega, isegi kui omavaheline suhtlus puudub. Võrdluspunkt siiski on ja tahetakse väga häid tulemusi. Õpetajast sõltub palju, kui hästi ta oskab oma teadmisi edasi anda, kuid kui paar õpilast töös läbi kukuvad, siis ei ole selles alati õpetaja süüdi. Õpilaste tasemed ja oskused on erinevad – erinevad tulemused on normaalsed. Kui kukub läbi kogu klass, siis peaks õpetaja endale otsa vaatama. Selliseid juhtumeid õnneks minu valimis ei esinenud, küll aga kirjeldati juhtumeid, kus lapsel ei õnnestunud mõni töö nii hästi ning selles süüdistati õpetajaid. Neid juhtumeid oli üsna palju.

Üheks kiusamise aluseks oli lapsevanemate vähene usaldus õpetaja, kooli või haridussüsteemi suhtes – sellistel juhtudel kippusid lapsevanemad palju õpetaja tööd kontrollima. Lapsevanemad on terroriseerinud õpetajaid nii sõnumite kui kõnedega. See on see koht, kus õpetaja saab ise otsustada, kas jagab oma telefoninumbrit avalikult või mitte. Nii palju kui on inimesi, on ka arvamusi ning kõigile meele järele ei saagi olla, muidu läheb õpetaja katki. Tähtis on olla aus ning töö peab olema läbipaistev.

Loe täispikka intervjuud Angelika tööst ja kogemustest SIIT.