Reklaam sulgub sekundi pärast

Inflatsioon, kus? Eestlased rallisid jaanipühadel mööda toidupoode veel rohkem kui varasemalt

Toidupood
Toidupood — FOTO: Marko Mumm/Delfi

Jaanipühad on tänaseks seljataga ja ilmselt võib nii mõnigi eestlane öelda, et söödud-joodud sai täie raha eest. Küll aga on oma töö teinud ka inflatsioon ja kõik toidukaupade hinnad on võrreldes eelmise aastaga märkimisväärselt kerkinud. Kas ja kuidas mõjutas see tänavu eestlaste jaanioste?

Võtsime ühendust Eestis tegutsevate suurimate jaekaubanduskettidega ja palusime andmeid 22-24. juuni kohta sel ja möödunud aastal. Kõikide kaupluste esindajad kinnitavad justkui ühest suust, et müük tõusis mühinal ja kõrged hinnad said takistuseks pigem vähestele.

Coop

Vastab Coop Eesti Keskühistu turundusdirektor Ranno Pajuri:

Coop kaubamärgi all tegutseb 19 piirkondlikku tarbijaühistut, mis opereerivad kokku üle 320 kaupluse. Kaupluste avamisaegu juhitakse vastavalt iga piirkonna nõudlusele või kogukonna vajadusele, mistõttu kaupluste avamisajad võisid üle Eesti erineda. 

Tänavu 22-24.06 juuni tehti Coopi kauplustes 670 tuhat ostu, mis on 12% rohkem kui eelmisel aastal samal ajal. Sel aastal võis märgata mõningast müügilangust  alkoholivabade õllede, veinide ja siidrite osas.

Populaarseimad tooted Coopis olid:

  1. Arbuus
  2. Hapukoor 20%
  3. Piim 2.5% (2 erinevat toodet)
  4. Värske kurk lühike
  5. Hauaküünal
  6. Vanilli koorejäätis
  7. Banaan
  8. Hele õlu
  9. Kobartomat

Selver

Vastab Selveri kommunikatsioonijuht Rivo Veski:

Selveri kauplused olid 23. juunil avatud kell 9–22 ja 24. juunil avatud kell 11–22. Selveri kauplusi külastas jaaninädalal üle 450 000 eestimaalase.

Võrreldes tavapärase müügiperioodiga, kasvasid võidupüha ja jaanipäeva pikal nädalavahetusel müügid üle 40%. Aastataguseid niigi kõrgeid müüke ületas Selver tänavu 5 protsentiga. Kasvusid varjutab aga inflatsiooni mõju. Seega on koguselised kasvud rahalistest mõnevõrra tagasihoidlikumad.

Kui vaadata tootegruppidesse, siis lihatooteid osteti tänavu koguseliselt kümnendiku võrra rohkem. Vähem kulutati raha aga punasele kalale, aastatagusega võrreldes koguni veerandi võrra vähem.

Kondiitritooteid pandi ostukorvi kümnendiku võrra rohkem. Aga mitte ainult: jaanid tehti tänavu magusaks ka maiustuste ja näkside kategooria lõikes, kus müügid kasvasid 15%.

Kuigi kauaoodatud suvekuumus jõudis viimaks Eestisse, jäid jäätiste, vee, karastusjookide ja lahja alkoholi kogused alla möödunud aasta müügikogustele. Seevastu osteti koguseliselt pea viiendiku võrra enam kangemat alkoholi. Võib oletada, et eelmisel aastal oli samal perioodil kuumad ilmad ka jaanide eel. Tänavu olid suured ostupäevad veel keskpäraselt soojad ning kes ilmaennustustega kursis polnud, võis valmistuda pigem jahedamaks jaaniks.

Statistikat jaaniperioodi müükidest: koguseliselt enim müüdud toode oli arbuus, hoolimata sellest, et see jäi märkimisväärselt alla eelmise aasta koguselisele müügile.

Populaarseimad lihatooted olid šašlõkk klassikalises äädikamarinaadis, ribitükid punases marinaadis ja mustikašašlõkk. Kõikidest müüdud lihadest populaarsuselt teise koha sai maitsestamata sea kaelakarbonaad, mis viitab ohtrale isemarineerimisele.

Populaarseim õlu, mida Selveri kliendid ostsid, oli Corona.

Prisma

Vastab Prisma Peremarketi sortimendi- ja hankedirektori Kaimo Niitaru:

Kõik Prisma kauplused olid 20.-23.juunil lahti ööpäev läbi (24.juunil olid tavapärased lahtiolekuajad). Jaanipäevaoste tehti kõige aktiivsemalt 22. ja 23. juunil, kui ostumahud Prismades ületasid oluliselt mitte ainult ülejäänud jaaniperioodi mahte, vaid ületasid tuntavalt ka eelmise aasta jaanioste.

Kõige populaarsemate toidukaupade esireas oli arbuus, järgnesid kurgid-tomatid ja erinevad šašlõkid. Arbuuside müük oli lausa 20% võrra suurem eelmise aasta jaaniperioodi müügist. Kanalihatooted olid jätkuvalt tõusutrendis võrreldes muude lihadega ning tänavu tõusis jõudsalt vegan-šašlõkkide ostmine.

Sellel aastal lisati jaanipäevaks valmistudes tihti ostukorvi ka erinevaid snäkke – nii krõpse kui ka maiustusi.

Jookide osas oli enimostetud artikkel karboniseeritud vesi, millele järgnesid muud karastusjoogid ja õlu. Kindlasti mõjutas valikuid tänavune väga soe jaanipäevane ilm.

Kuna Prismade valikus on toidukauba kõrval saadaval lai tööstuskauba sortiment, siis oli populaarseid ostuartikleid selleski grupis – grillsöest ja ühekordsetest nõudest alustades ning sääsetõrje ja muu jaanipäeva veetmiseks vajalikuga lõpetades.

Rimi

Vastab Katrin Bats, Rimi pressiesindaja:

Rimi jälgib igal aastal klientide jaanipühade aegset ostukorvi. Selle aasta jaaninädala müügid olid head, kasvades ligi 10% võrreldes tavapärase nädala ja eelmise aastaga. Eripäraks sel aastal oli eestimaalaste lembus värske toidukraami järgi. Maasikate müük kasvas 60%, lisaks olid jaanipäeva enim ostetud toodete hulgas murelid ja arbuus, mida müüdi pea 200 tonni. Uus jaanipäeva maius, mille müük aastatega aina kasvab, on vahukommid.

Salatite tegemises oleme muutunud laisemaks ja mugavam on osta kauplusest valmis salateid – salatibaari müük kasvas 15%. Loomulikult ei piirdutud jaaninädalal vaid taimse toiduga ja lihatoodetest kasvas eelmise aastaga võrreldes värske liha (toorvorstid, šašlõkid ja kaelakarbonaad) kogus meie ostukorvis samuti 15%.

Kaupluste müüginumbrid kasvasid enim neis Eestimaa paikades, kus toimusid suuremad jaanituled või kuhu inimesed jaanide ajal peamiselt suundusid. Kindlasti aitas tarbimisele kaasa pikk pühadeperiood ning koroonapiirangute vaba olemine, mistõttu toimus tähistamine sel aastal suuremalt.

Taimsed alternatiivid ja alkoholivabad joogid on Rimi statistikas juba mõnda aega näidanud kasvutrendi. “Julgustame inimesi tasakaalustatumalt toituma, toetades seda sortimendi, juhiste ja inspiratsiooniga. Samuti teeme tervislikule rohekraamile allahindlusi: nii on igal reedel Rimi kliendikaardi omanikele kõik puu- ja köögiviljad 15% soodsamad,” rääkis Rimi ostujuht Talis Raak ja lisas, et Rimi peab puu-ja kööviljade sisseostmisel silmas kõrget kvaliteeti.

Maxima

Vastab Tiia Schapel, Maxima Eesti turunduse ja avalike suhete osakonna juht:

Maxima kaupluste baasil võib öelda, et tegu oli viimase nelja aasta suurima jaaniaegse käibe kasvuga võrreldes tavapärase ajaga. Meie müüginumbrid kasvasid jaaninädalal 13% võrra.

Meie kauplused olid jaaniajal avatud oma tavapärastel aegadel, meie kaupluste lahtiolekuaeg on valdavalt ajavahemik kell 8-22. Kõige tihedam külastusperiood oli 22. juunil pärast lühendatud tööpäeva lõppu, ajavahemikus kell 13-15. Samas oli ka 23.-24. juunil meie kaupluste külastajate hulk stabiilne. 22.-24. juunil küündisid meie külastajate keskmine ostukorvi maksumus rohkem kui tavaliselt üle 30 euro.

Jaaniajale kohaselt osteti tavapärasest enam erinevaid grillitooteid. Näiteks jahutatud sea kaelakarbonaadi ja jahutatud broileri kintsuliha osteti ligi kaks korda rohkem kui mullu samal ajal. Väga paljud neist olid just armastatud Eesti tootjatelt – Rakvere lihatööstuselt, Maks ja Mooritsalt, Talleggilt ja Oskarilt.

Tavapäraste grillitoodete kõrval annavad Maxima klientide jaaniaja ostukorvis üha enam tooni ka värsked puu- ja juurviljad. Juba eelmisel aastal osteti grillitoodete kõrval palju arbuusi, kobartomateid, kurke ja mureleid. See trend jätkus nüüdki – iseäranis suur nõudlus oli murelite ja kobartomatite järele. Mõlema müügikogus oli jaaninädalal mullusest 1,5 korda suurem.

Sarnaselt eelmisele aastale müüsime ligi 200 tonni arbuusi, mis moodustab peaaegu pool kogu juunikuus müüdud arbuusi kogusest. Eelmise aastaga võrreldes kahekordistus jaaniajal ka nektariini müük. Kuna liha kõrvale soovitakse süüa ka midagi toekamat, siis sel aastal kasvas jaaninädalal mullusega võrreldes enam kui 20% ka lahtise kartuli müük. 

Mis puudutab tarbekaupu, mille järele on jaaniajal kõige suurem nõudlus, siis nende hulgas on traditsiooniliselt grillsüsi – mille läbimüük kasvas sel aastal enam kui poole võrra –, süütevedelik, ühekordsed nõud, prügikotid, jääkuubikukotid ja erinevad küünlad. Peamised joogid, mida eestimaalased eelistavad jaanipidustuste ajal juua, on jätkuvalt õlu, erinevad karastusjoogid ja mineraalvesi.

Kommentaarid puuduvad