Reklaam sulgub sekundi pärast

AUTOMAKS PUUST JA PUNASEKS: kui palju pead sina oma sõiduki eest maksma hakkama?

Millest koosneb automaks?
Millest koosneb automaks? — FOTO: 123rf

Esmaspäeval avaldas Rahandusministeerium automaksu eelnõu, mis keskendub väljatöötamiskavatsuses planeeritust enam auto keskkonnamõju maksustamisele, seejuures peavad enam maksma raskete ja suurema CO2 heitmega sõidukite omanikud.

Automaksu eelnõu sisuks on rahandusminister Mark Võrklaeva sõnul keskkonnamõju ja autostumise vähendamine.

Maksuga soositakse olemasolevate sõidukite lõpuni kasutamist sellega, et maksu suurus on vanemate autode puhul väiksem.

Valitsus soovib automaksu seadusena vastu võtta uue aasta alguseks.

Maksu hakkaks riik eelnõu järgi koguma 2025. aastast. Esimese täisaastaga soovib riik koguda maksuga eelarvesse ligikaudu 230 miljonit eurot.

Aastamaksu tuleb tasuda kord aastas 1. oktoobriks, seda tasub auto omanik või liisinguvõtja ning haldab maksu- ja tolliamet.

Mootorsõidukimaksu näited
Mootorsõidukimaksu näited — FOTO: Rahandusministeerium

Registreerimistasu

Avaldatud eelnõu järgi tuleb registreerimistasu maksta vaid uue või kasutatud sõiduki esmasel registreerimisel Eestis.

Sõiduauto registreerimistasu on kolmeosaline, millest baasosa moodustab 300 eurot, sellele lisanduvad CO2 komponent ja täismassi komponent, mis algab tavaautodel kahest tonnist ja elektriautodel 2,4 tonnist. Täiselektrilise sõiduki registreerimistasu koosneb baasosast ja massiosast.

Füüsilisele isikule kuuluva auto tasu vähendab aja jooksul vanusekordaja, juriidilistele isikutele kuuluvatele autodele see ei kohaldu.

Tasu hakkab vähenema vanemal kui viieaastasel sõidukil, jõudes 14. aastaks uue sõidukiga võrreldes 10 protsendile ja alates 20. aastast nulli. Vanusekordaja ei kohaldu maksu baasosale.

Kaubikute registreerimistasu on kaheosaline, koosnedes 500-eurosest baasosast ja CO2 komponendist. CO2 komponent on 205-250 g/km sõidukil 30 eurot grammi kohta, 251-300 g/km 35 eurot grammi kohta ning üle 300 k/km 40 eurot grammi kohta.

Kui registris sõiduki CO2 andmeid kirjas ei ole pole, leitakse tasu baasosa, mootori töömahu ja mootori võimsuse liitmisel.

Täiselektrilise kaubiku registreerimistasu baasosa on 300 eurot. Kaubiku vanus registreerimistasu ei vähenda.

Aastamaks

Sõiduauto aastamaks koosneb nagu ka registreerimistasu baasosast, CO2 komponendist ja täismassist. Kui eelnõu väljatöötamiskavatsuses oli baasosa suuruseks arvestatud 30 eurot, siis ministeeriumis valminud eelnõus tõsteti see 50 eurole.

Registris CO2 näitaja puudumisel arvestatakse baasosa 50 eurot ning mootori töömahust lähtuvat osa, kus iga kuupsentimeeter korrutatakse 0,05 euroga, võimsusest lähtuvat osa, kus iga kilovatt korrutatakse 0,80 euroga ja massiosa.

Täiselektrilisel sõidukil arvestatakse aastamaksu arvutamisel vaid baasosa ja massikomponenti.

Füüsilisele isikule kohaldatakse vanusekordajat analoogselt registreerimistasuga.

Kaubiku aastamaks massi eraldi ei arvesta, kuna see korreleerub ministri sõnul hästi CO2 näitajaga.

Teiste sõidukikategooriate aastamaks on mootori töömahu põhine.

Maksuvabastused ja erandid

Mootorsõidukimaksu tasumisest on vabastatud päästeautod, kiirabiautod ja teised alarmsõidukid (välja arvatud ministrite jms autod).

Maksuvabastuse alla lähevad ka puuetega inimestele ümber ehitatud autod, kuid üldist maksuvabastust puuetega inimesed ei saa. 

Autokollektsionäärid erandit ei saa, kuid rahandusminister märkis, et üle 20-aastastele autodele kehtib siiski 50-eurone aastamaksu baasosa, mis võiks tema hinnangul ka hobiautoomanikele jõukohane olla.

Vaata ja katseta ka automaksukalkulaatorit ERR-i portaalis!

Kommentaarid puuduvad