Reklaam sulgub sekundi pärast

Kriis lennunduses: milleks tasub lennureisijal valmis olla?

Sisuturundus

Lennureisijail
Foto: Rudy & Peter Skitterians

Suvi on puhkuste aeg ja seepärast toimub sel aastaajal ka kõige rohkem reise. Sellel suvel on lennureiside hulk meeletult kasvanud ning seda eeldatavasti koroonapandeemia tõttu, kuna paljudel inimestel on oma viimasest reisist möödas juba mitu aastat. Seoses hetkel Euroopas valitseva lennukaosega tuletame teile meelde mõned lihtsad reisitõed, et puhkus mööduks võimalikult sujuvalt. 

Lennusegadus terveks suveks

Saksamaa tarbijakaitsekeskus on hoiatanud, et lennusegadus jätkub terve suve ja sügise. Gjensidige kindlustuse esindaja Denis Nikolajev selgitab, et hetkel on  Euroopas selline raske ja erakorraline olukord, kuna reisijaid on üle kahe aasta väga palju, aga lennuettevõtted on pidanud pandeemia ajal olude sunnil palju kärpeid tegema ning vaevlevad seetõttu hetkel tööjõupuuduse käes. Tööjõupuudus on lennujaamades üle terve Euroopa ning see ei näe leidvat kiiret lahendust - kui enne pandeemiat töötas üle Euroopa lennujaamade maapealses teenistuses 250 000 inimest, siis nüüd on neid tööl umbes poole vähem.

Viimase paari aasta jooksul on kõige rohkem töökohti koondatud just nende inimeste seas, kes tegelevad sinu pagasiga ja garanteerivad, et lennukid oleks puhtad. Just seetõttu on lennujaamades hetkel palju pagasiprobleeme. Nikolajev lisab: „Lennutöötajate streigid, muutused lennugraafikutes või tühistatud lennud ja ülerahvastatud lennujaamad võivad endaga kaasa tuua muudatusi reisiplaanides. Samas tuleb tähele panna, et kui tegemist on streigiga, ei pruugi reisi ärajäämist hüvitada reisikindlustuse miinimumpakett.” Veel lausus Nikolajev, et just reisitõrke lisakaitse on see, mis aitab reisijaid just selliste ootamatuste korral.

Reisijatele lisakulutused

Gjensidige kindlustuse esindaja paneb kõikidele reisijatele südamele, et nad  oleksid praeguses olukorras valmis ootamatuteks lisakulutusteks ning sellise ettearvamatu olukorra juures on oluline, et puhkusele ei sõidetaks viimase raha eest. „Reisile minnes võiks olemas olla piisav rahaline puhver, juhul kui seda peaks tarvis minema, et soetada uued lennupiletid või lisamajutus ning tegeleda kindlustustaotlusega lisakulude hüvitamiseks rahulikult peale reisi. Võimalusel võiks reisides eelistada otselende või kasutada kontrollitud taustaga reisiteenusepakkujat, kes ka ootamatutes olukordades abistab.”

Kahjuks leiab hetkel aset palju kahjukäsitluse juhtumeid, kus lennufirma jätab reisijad teadmatusse. „Lennu tühistamisest saadakse tihtipeale teada alles lennujaamas ning tühistamise põhjusest või uuest lennust reisijat ei teavitata. Lennu tühistamisel on küll esmahüvitamise kohustus lennufirmal, aga kui vastused jäävad tulemata või mingil põhjusel tekkinud kahjut ei hüvitata, aitab sellega reisikindlustus,” sõnas Nikolajev. Hetkel ulatuvad Gjensidige andmetel praegused reisikahjud paarisaja kuni 1200 euroni.

Registreeri pagasi kadumine lennujaamas

Samamoodi on esmahüvitamise kohustus lennuettevõttel näiteks pagasi kaotsiminekul või purunemisel, mistõttu tuleb sellised juhtumid alati registreerida lennujaamas olevas baggage claim (pagasi kättesaamise) infopunktis või saates lennuettevõttele e-kirja. „Sellistel juhtudel soovib kindlustusandja näha, et klient on lennufirma poole pöördunud ehk edastatakse vajalikud kirjavahetused reisipakkujaga,” lausus Nikolajev.

Elulisi näiteid leiab praegusel ajal päris palju. Toome välja ühe näite, kus üks Eesti pere ostis 1200 euro eest lennupiletid, ent reisi ärajäämisel hüvitas lennufirma sellest vaid 300 eurot. Ülejäänud 900 euro hüvitamiseks sai lootma jääda vaid kindlustusfirmale, kes selle raha muidugi õnneks hüvitatud sai. 

Selleks, et puhkus mööduks muretult, peaks reisiks varakult ette valmistuma. Kindlasti tasub üle vaadata oma reisikindlustuse tingimused lähtudes maailmas toimuvast ning tegevustest, mida reisil plaanitakse teha ning sellest tulenevalt valida endale kindlustuskaitsed. Lisaks tasub end viia kurssi olukorraga sihtriigis ja olla valmis võimalikeks muudatusteks.

Lennujaama tuleb minna võimalikult varakult, sest järjekorrad erinevates kontrollides võivad olla väga pikad. Veel ei tohiks unustada, et praegusel ajal reisimiseks on reisi- ja pagasitõrge väga olulised kindlustuskaitsed, seda just maapealsete teenistuste võimalike streikide ja tööjõupuuduse tõttu. Samas tuleb arvestada, et kui lennule jäädakse hiljaks seetõttu, et lennujaama tuldi liiga hilja ja kontrollpunktide läbimine võttis oodatust kauem, siis sellisel juhul ei ole tegemist kindlustusjuhtumiga. 

Kommentaarid puuduvad